مفهوم صنعت و فناوری از دیدگاه متفکران مسلمان
نویسندگان
چکیده
این مقاله تلاش دارد که سابقه مفهوم صنعت و فناوری را در ادبیات علمی تمدن اسلامی بکاود و اگر نظریه ای پرداخته شده است، آن را با ادبیات جدید باز بنمایاند. پرسش اساسی این است که آیا در تمدن اسلامی، مفاهیم صنعت و فناوری توسط متفکران مسلمان مورد بحث و تحلیل واقع شده است یا خیر؟ به استناد آثاری که دانشمندانی مانند فارابی، اخوان الصفا، ناصرخسرو، ابن خلدون، خواجه نصیرالدین طوسی و میرفندرسکی بر جای نهاده اند، می توان نشان داد که آنها مبانی نظری و اصول برهانی مستحکمی برای صنعت و فناوری پدید آورده اند. این مقاله به مصادیق و شاخه های مختلف صنعت نمی پردازد، بلکه به ماهیت، اهداف، کارکردها، انواع، و تأثیرات آن توجه می کند. از این رو، مباحث مقاله را باید کمابیش در حوزه فلسفه فناوری گنجاند و آن را از مباحث فلسفه مضاف محسوب کرد. مهم ترین نتیجه گیری مقاله آن است که نظریه های پرداخته شده توسط دانشمندان مسلمان درباره صنعت، می تواند بخشی از فلسفه صنعت و فناوری را در دوره اسلامی تشکیل دهد.
منابع مشابه
ناسیونالیسم از دیدگاه متفکران مسلمان
پدیده ی ناسیونالیسم که عنوان "مذهب دنیوی" را از آن خود کرده است ویکی از عوامل مهم در ایجاد دولتهای جدید (nation-states) به شمار می رود و رویدادهای جهان، مستقیم و یا غیر مستقیم از پارادایم ناسیونالیسم جهت می یابند؛ با نگرشها و برداشتهای مختلف مواجه بوده و میدان برخورد آراء اندیشمندان مسلمان قرار گرفته است. اما بر اساس پژوهش این رساله، بعضی از اندیشمندان و متفکران بزرگ دنیای اسلام به نوعی ارتباط ...
15 صفحه اولمفهوم فرجام شناسی از دیدگاه ابن میمون و تاثیرپذیری او از متفکران مسلمان سده3و4
موسی بن میمون(1135-1204م/530-601ق) یکی از متفکران بزرگ یهودی به شمار می رود و نخستین کسی است که اقدام به تدوین نظام نامه ی اعتقادی کرد. او صورت بندیِ متفاوتی از پیشینیان را عرضه کرد که ماخوذ از اندیشه های فلسفی است. از طرفی او پایبند شریعت یهود بود و مفسر تلمودی به شمار می رفت و از طرف دیگر در فضایی اسلامی رشد یافته و به فلسفه نیز آشنایی داشت و بر همین اساس، به تبیین آراء می پرداخت. در این پژوهش...
15 صفحه اولبررسی آزادی آکادمیک در غرب معاصر و نقد مبانی آن از دیدگاه متفکران معاصر مسلمان
این مقاله با تبیین تاریخچه، خاستگاه و رویکردهای آزادی آکادمیک در غرب معاصر، به بررسی و نقد مبانی آن میپردازد. بدین منظور از روش توصیفی و تحلیلی استفاده شد. از میان دستهبندی رویکردهای تجویز آزادی آکادمیک، دستهبندی بروبیکر در سه رویکرد (معرفتشناختی، سیاسی، اخلاقی) توصیف و پژوهش در دو زمینه اسناد (بیانیهها و لوایح حقوقی) و دیدگاههای صاحبنظران (جاندیویی، برتراندراسل، جان سرل، استنلی فیش، ...
متن کاملمتفکران مسلمان و شناسایی تمدن اسلامی
ابنخلدون نخستین فردی است که در مقدمه به بحث درباره تمدن پرداخت، اما سخنی از تمدن اسلامی به میان نیاورد. به نظر میرسد نخستینبار متفکران اروپایی بودند که در دوره معاصر، پس از درک مفهوم تمدن و سخن گفتن از تمدن اروپایی، به بحث از تمدن اسلامی نیز پرداختند. در اینجا این مسئله مطرح میشود که متفکران مسلمان از چه زمانی به تمدن اسلامی توجه کردند و در پی شناسایی آن برآمدند؟ پژوهش حاضر با مطالعه آثار ن...
متن کاملمفهوم سبک از دیدگاه دانشمندان غربى و مسلمان
پژوهشگران بىشمارى به تعریف مفهوم "سبک" پرداختهاند ولى در تعریفى که مورد قبول همه باشد، اجماع نکردهاند. ایشان از چند زاویه به سبک نگریستهاند. 1. زاویه فرستنده کلام 2. زاویه گیرنده سخن و نحوه برانگیختن توجه و احساساتش. 3. از زاویه خود متن. در این میان تعاریفى هست که از دو یا سه زاویه به بیان سبک پرداختهاند. دانشمندان غربى اهمیّت بیشترى به گیرنده سخن دادهاند. به هر حال با هر سخن مناسبى که ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامیجلد ۵، شماره ۱۷، صفحات ۳۵-۵۴
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023